ASPECTEN VAN INTERSECTIONALITEIT‘KÖRPER” en “LEIB”, LIMINALITIET en TRANSGRESSIE, MIMESIS en COMMUNITAS.VOORUIT met de KUIT! als de draaglijke lichtheid van de onmogelijkheid van het categoriseren.Rijvers Festival… Share The MagicHet Rijversfestival1 is het snelst groeiende festival van Vlaanderen. Het heeft reeds voor de derde maal plaats. Op zaterdag 10 augustus 2019 werd ‘Vooruit met de Kuit’ (VmdK) geboekt. Als ex-majorette van deze groep koos ik om hun performance te analyseren vanuit de perspectieven aangereikt door prof. dr. Carine Plancke. Mijn observaties werden aangevuld met gesprekken met de majorettes in de kleedkamer en tijdens de pauzes. Mijn positie van een outsider-within liet me toe het gebeuren zowel van binnenuit als op afstand te observeren.
Stereotypen en CategorieënDe majorettes van VmdK beschrijven zichzelf als een dolle bende ongeregeld die door hun eigenzinnige originele danspasjes reguliere majoretterie-adepten doet knarsetanden. De fanfare met majorettes kan geboekt worden voor buurtfeesten, festivals en privé-feesten.2 De majorettes van VmdK komen op straat als parodie op de klassieke majorette. De categorie ‘majorette’ roept connotaties op met jonge brave meisjes die netjes in de pas en in de rij lopen om opgelegde choreografieën foutloos uit te voeren. Ze zijn feilloos in het jongleren met de baton. Hun uniform bestaat uit een mini-jurkje, panty’s, witte laarsjes en een hoed. De hoofdmajorette die er altijd ietwat ouder uitziet loopt voorop als een fluisterbaken voor de gehele groep. De majorettes lopen de fanfare voorop. Deze bestaat uit koperblazers en slagwerk vaak aangevuld met saxofoons. De meisjes dansen op de maat van de muziek. Net zoals bij andere performers zoals bijvoorbeeld in de flamenco, tango en buikdansen roept ‘de majorette’ stereotiepe beelden op. De vrouwen van VmdK dagen deze normen uit door te spelen met sociale posities zoals gender, leeftijd, uiterlijke kenmerken en klasse. Hun dansjes zijn niet altijd ‘vrouwelijk’ (foto 1). Preutsheid is ver te zoeken (foto De leeftijd varieert tussen vijfendertig en zestig jaar (foto 3). Tweemaal per maand komen ze samen om te repeteren en nieuwe choreografieën uit te werken. Ieder lid interpreteert de ‘majorette met een hoek af’ op een heel persoonlijke lichamelijke manier (foto 4).
Voetnoten1. https://www.rijversfestival.be/, geraadpleegd op 29 augustus 2019 2. www.vooruitmetdekuit.be , geraadpleegd op 10 augustus 2019
3. Voor een beschrijving van sommige choreografieën zie fragment uit de ‘pasjesbijbel’ in bijlage waarin verduidelijkt wordt hoe er gedanst zou moeten worden en in welke sfeer. 4. Victor Turner (VK, 1920-1983), cultureel antropoloog
5. Arnold van Gennep (D, 1873-1957), antropoloog
6. Ik herinner me de eerste keer dat ik dat pakje aantrok: het begin van het ritueel. De gewaarwording ervan, de blik in de spiegel veranderde me. Ik was niet meer dezelfde Hilde, of de Hilde die anderen van mij denken die ik ben. Er was een dimensie bijgekomen en dat voelde prettig aan. Het startschot was de grote trom. Vibraties gingen door mijn lichaam. Mijn verstand stond op nul. Adrenaline! Ik was toen als vijfenvijftigjarige de oudste van de bende majorettes. Samen met mijn lotgenoten amuseerde ik het publiek in een toestand van trance.
7. Anarchisme in de betekenis van een situatie waarin mensen zonder een hogere macht of autoriteit leven en waarbij het individu niet ondergeschikt is aan iets of aan iemand anders.
8. https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=2ahUKEwjw2bup9PrjAhVP-qQKHZh7CKQQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.nieuwsblad.be%2Fcnt%2Fblrto_20110621_003&psig=AOvVaw3haiuiT6RMzH5AqPziUqyR&ust=1565616017024885, geraadpleegd op 11 augustus 2019 |
||||||||||||||||||||||||