|
Een tsunami van beelden kwam
op ons af sinds de opkomst van mobieltjes waarmee men ook
kiekjes kon maken. Het gemak om deze beelden te
verspreiden, samen met een groeiend verlangen om jezelf te
delen en te construeren via sociale media zorgde voor nog
meer beeldenexplosie. Dagelijks worden miljoenen kiekjes
gemaakt, en misschien wel evenveel gewist.
De
tentoonstelling ‘Slow Photography’ toont een beweging die
zich verzet tegen deze oppervlakkige vluchtigheid.
De
kunstenaars beleven het medium fotografie vanuit de
innerlijke stilte ontstaan uit de stilstand van de
tijd. Fotografie wordt terug een relationeel proces,
een mentaal proces dat het kunstwerk voorafgaat.
Iedere
auteur doet dit op zijn persoonlijke manier.
Maurice
Brandts maakt met zijn grootformaat platencamera één opname
nadat hij lange tijd samen met zijn model de camera
ingesteld heeft. Deze unieke opname verwerkt hij verder in
het sublieme maar tijdrovend proces van de Platina-afdruk.
Vooraleer
Hilde Braet haar portretten maakt geeft ze eerst workshops
over thema’s als identiteit en portret versus zelfportret.
Ze heeft uitgebreide gesprekken met haar modellen zodat een
intieme band tussen fotograaf en model wordt gecreëerd. Dit
vertaalt zich duidelijk in het portret.
De
andere deelnemers van de tentoonstelling ‘Slow Photography’
hebben hun eigen methode om de tijd stil te zetten en zo
weerwerk te bieden aan de opgedrongen vluchtigheid van het
bestaan en dito fotografie.
|
|
A
tsunami of images came at us since the rise of cell phones
with which one could make also snapshots. The convenience to
distribute these images, along with a growing desire to share
and to construct once identity via social media created an
explosion of images. Every day millions of snapshots are
created, and perhaps an equal number erased.
The exhibition ' Slow Photography ' shows a movement that
resists this superficial volatility.
The
artists experience the medium of photography from the inner
silence created by the standstill of time. Photography becomes
again a relational process, a mental process preceding the
work of art.
Each author does this on his personal way.
Maurice Brandts makes only one recording with his large format
plates camera after he has set, together with his model, the
camera for a long time.
He
processes this unique recording further in the sublime but
time consuming process of the Platinum-print.
Before Hilde Braet makes her portraits she first gives
workshops on themes such as identity and portrait versus self
portrait. She has extensive talks with her models in order to
create an intimate bond between photographer and model.
This appears clearly from the portrait.
The other participants of the exhibition ' Slow Photography '
have their own method to freeze the time and so forth work to
accommodate the imposed volatility of the existence and
photography.
|
|