|
Een
tsunami
van beelden kwam op ons af sinds de opkomst van mobieltjes
waarmee men ook kiekjes kon maken. Het gemak om deze beelden
te verspreiden, samen met een groeiend verlangen om jezelf
te delen en te construeren via sociale media zorgde voor nog
meer beeldenexplosie. Dagelijks worden miljoenen kiekjes
gemaakt, en misschien wel evenveel gewist.
De tentoonstelling ‘Slow
Photography’ toont een beweging die zich verzet tegen deze
oppervlakkige vluchtigheid.
De kunstenaars beleven het
medium fotografie vanuit de innerlijke stilte ontstaan
uit de stilstand van de tijd. Fotografie wordt terug een
relationeel proces, een mentaal proces dat het kunstwerk
voorafgaat.
Iedere auteur doet dit op
zijn persoonlijke manier.
Maurice Brandts maakt met
zijn grootformaat platencamera één opname nadat hij lange tijd
samen met zijn model de camera ingesteld heeft. Deze unieke
opname verwerkt hij verder in het sublieme maar tijdrovend
proces van de Platina-afdruk.
Vooraleer Hilde Braet haar
portretten maakt geeft ze eerst workshops over thema’s als
identiteit en portret versus zelfportret. Ze heeft uitgebreide
gesprekken met haar modellen zodat een intieme band tussen
fotograaf en model wordt gecreëerd. Dit vertaalt zich
duidelijk in het portret.
De andere deelnemers van de
tentoonstelling ‘Slow Photography’ hebben hun eigen methode om
de tijd stil te zetten en zo weerwerk te bieden aan de
opgedrongen vluchtigheid van het bestaan en dito fotografie.
|
|
A tsunami of images came at us
since the rise of cell phones with which one could make also
snapshots. The convenience to distribute these images, along
with a growing desire to share and to construct once identity
via social media created an explosion of images. Every day
millions of snapshots are created, and perhaps an equal
number erased.
The exhibition ' Slow Photography ' shows a movement that
resists this superficial volatility.
The artists experience the
medium of photography from the inner silence created by the
standstill of time. Photography becomes again a relational
process, a mental process preceding the work of art.
Each author does this on his personal way.
Maurice Brandts makes only one recording with his large format
plates camera after he has set, together with his model, the
camera for a long time.
He processes this unique
recording further in the sublime but time consuming process of
the Platinum-print.
Before Hilde Braet makes her portraits she first gives workshops
on themes such as identity and portrait versus self portrait.
She has extensive talks with her models in order to create
an intimate bond between photographer and model. This appears
clearly from the portrait.
The other participants of the exhibition ' Slow Photography '
have their own method to freeze the time and so forth work to
accommodate the imposed volatility of the existence and
photography.
|
|