GIGOLO
« Heb je al een zwarte man
gefotografeerd ? », vroeg iemand. Eigenlijk zei hij : «
Heb je al een neger gefotografeerd ? », maar het woord
‘neger’ vind ik nogal denigrerend. « Neen », antwoordde
ik. « Wel », zei hij, « ik geef jou er een cadeau voor
jouw verjaardag, op voorwaarde dat ik aanwezig mag zijn
bij de fotosessie ». Dat vond ik wel een beetje raar,
maar toch, ik wou dit origineel cadeau niet laten
liggen. Het leek me wel spannend. En zo gebeurde het dat
op een namiddag een grote knappe, donkere man voor mijn
deur stond. Guy was zijn werknaam, gigolo van beroep.
Hij vroeg 150,00 euro per uur. Samen met Jean, de gulle
schenker, kwam hij binnen. Ik was best een beetje
zenuwachtig want op één uur moest de klus geklaard
worden, moest hét gebeuren, moest ik het voor elkaar
krijgen. En daarmee bedoel ik : ik wou van die onbekende
zwarte man een paar spetters van foto’s realiseren. Ik
had de fotosessie goed voorbereid : Het modellencontract
voor het tentoonstellen van zijn foto’s lag klaar, de
lampen waren opgesteld, het licht was gemeten, olie, een
plantenspuit in de aanslag en vooral mentaal: ik had een
visie, in gedachten had ik hem geprevisualiseerd. Ik
wist welk soort foto’s ik wou maken : Hij was giglo en
ik wilde hem als dusdanig portretteren ; een lustobject,
begerig, bloedgeil, een fantasiebeeld om bij te
masturberen. Hij kleedde zich uit. Ik vroeg hem om zich
met olie in te smeren. Mijn mecenas zat ondertussen in
de rode sofa toe te kijken, blijkbaar neutraal en
onbewogen. De tijd ging nu in. Ik stortte me
fotografisch op mijn model , dirigeerde, gaf
richtlijnen, bespoot hem met de plantenspuit. De tijd
dringt. Na een uur vroeg ik of ik verder mocht gaan. Nog
eventjes mocht ik doorgaan. Geen toeslag ! Zag ik hem
ook wat genieten en genoot het éénkoppig publiek in
stilte ? Een beetje later stonden ze buiten. Ik heb
nooit meer iets van mijn gigolo gehoord. Als ik nu naar
de foto’s kijk dan valt het me keer op keer op hoe ik
hem écht als lustobject geportretteerd heb. Een hoger
standpunt – het metaforische vogelperspectief – waarbij
hij onderdanig en welwillend overkomt. Een ideaalbeeld
van kracht en potentie én afmeting tot grote frustratie
van menig mannelijke toeschouwer.
|