GIGOLO
« Heb je al een zwarte man
gefotografeerd ? », vroeg iemand. Eigenlijk zei hij : «
Heb je al een neger gefotografeerd ? », maar het woord
‘neger’ vind ik nogal denigrerend. « Neen », antwoordde
ik. « Wel », zei hij, « ik geef jou er een cadeau voor
jouw verjaardag, op voorwaarde dat ik aanwezig mag zijn
bij de fotosessie ». Dat vond ik wel een beetje raar, maar
toch, ik wou dit origineel cadeau niet laten liggen. Het
leek me wel spannend. En zo gebeurde het dat op een
namiddag een grote knappe, donkere man voor mijn deur
stond. Guy was zijn werknaam, gigolo van beroep. Hij vroeg
150,00 euro per uur. Samen met Jean, de gulle schenker,
kwam hij binnen. Ik was best een beetje zenuwachtig want
op één uur moest de klus geklaard worden, moest hét
gebeuren, moest ik het voor elkaar krijgen. En daarmee
bedoel ik : ik wou van die onbekende zwarte man een paar
spetters van foto’s realiseren. Ik had de fotosessie goed
voorbereid : Het modellencontract voor het tentoonstellen
van zijn foto’s lag klaar, de lampen waren opgesteld, het
licht was gemeten, olie, een plantenspuit in de aanslag en
vooral mentaal: ik had een visie, in gedachten had ik hem
geprevisualiseerd. Ik wist welk soort foto’s ik wou maken
: Hij was giglo en ik wilde hem als dusdanig portretteren
; een lustobject, begerig, bloedgeil, een fantasiebeeld om
bij te masturberen. Hij kleedde zich uit. Ik vroeg hem om
zich met olie in te smeren. Mijn mecenas zat ondertussen
in de rode sofa toe te kijken, blijkbaar neutraal en
onbewogen. De tijd ging nu in. Ik stortte me fotografisch
op mijn model , dirigeerde, gaf richtlijnen, bespoot hem
met de plantenspuit. De tijd dringt. Na een uur vroeg ik
of ik verder mocht gaan. Nog eventjes mocht ik doorgaan.
Geen toeslag ! Zag ik hem ook wat genieten en genoot het
éénkoppig publiek in stilte ? Een beetje later stonden ze
buiten. Ik heb nooit meer iets van mijn gigolo gehoord.
Als ik nu naar de foto’s kijk dan valt het me keer op keer
op hoe ik hem écht als lustobject geportretteerd heb. Een
hoger standpunt – het metaforische vogelperspectief –
waarbij hij onderdanig en welwillend overkomt. Een
ideaalbeeld van kracht en potentie én afmeting tot grote
frustratie van menig mannelijke toeschouwer.
|